Morsowanie zalety
Biohacking,  Biohacking Umysłu,  Blog

Morsowanie – Zalety i Przeciwwskazania (Nie Zaczynaj Jeśli Któreś Masz!)

Zdecydowana większość ludzi woli lato.
Ciepłe kraje są dużo częstszym kierunkiem turystycznym niż kraje skandynawskie.
Są jednak tacy ludzie, którzy z własnej, nieprzymuszonej woli wchodzą do lodowatej wody.
Siedzą w niej czasem aż do drgawek, a do tego powtarzają to więcej razy w ciągu roku.
Po co?!
Ale czy ma morsowanie zalety jakieś?

Co to jest morsowanie?

Wersja dłuższa:
Jest to ekspozycja na niskie temperatury, wykonywana przez zanurzanie ciała w wodzie o odpowiedniej temperaturze.

Wersja krótsza:
Wchodzisz do zimnej wody. Ty + Zimna woda = Morsowanie

Morsowanie zalety dziewczyna
Wersja obrazkowa.

Morsowanie jest częścią całej filozofii Wima Hofa.
Pierwszym jej filarem są techniki oddechowe, o których przeczytasz więcej tutaj:
Metoda Wima Hofa – Techniki Oddechowe.

Jak Je Wykonać i Jakie Mam Odczucia?

Morsowanie zalety

Ekspozycja na niskie temperatury niesie ze sobą szereg ciekawych korzyści.

„Brązowienie” tkanki tłuszczowej

Ludzie posiadają dwa rodzaje tkanki tłuszczowej.
Białą – główny magazyn energii oraz brązową – Twój wewnętrzny grzejnik.
Ten drugi typ od pierwszego różni się ilością mitochondriów.
Organelli komórkowych, odpowiedzialnych za produkcję energii oraz ciepła.
Wystawianie ciała na zimno zwiększa ilość mitochondriów w białej tkance tłuszczowej.
Im więcej mamy brązowej tkanki tłuszczowej, tym wyższą mamy podstawową przemianę materii oraz lepszą regulację gospodarki cukrowej. [1] [2] [3]

Najlepszy spalacz tłuszczu

20 minut porządnego (po pachy) morsowania spala około 700 kcal.
To prawie półtora tabliczki czekolady… albo 2 kg brokuła.
Dla porównania, tyle samo kalorii spalisz dopiero po przebiegnięciu ponad 11 km. [4]

Bardzo ciekawą właściwością taplania się w lodowatej wodzie jest fakt, że spalanie tkanki tłuszczowej występuje wtedy miejscowo!
Oznacza to, że jeśli cały sezon będziesz wchodzić do wody tylko do pasa, to będziesz mieć chude nogi. [4]

Morsowanie brokuł
Jakieś 500 g, czyli równowartość 5 min morsowania. Zdecydowanie.

Zmniejszenie odczuwania głodu

Leptyna to hormon, który reguluje Twój apetyt.
Im jest jej więcej, tym mniej głodny jesteś.
Niestety czasem zdarza się tak, że mimo jej wysokiego poziomu organizm nie hamuje Twojej ochoty na jedzenie.
Jest to tak zwana leptynooporność.
Ciekawostka, że morsowanie poprawia wrażliwość na leptynę.

Efekt ten wzmacnia się dodatkowo przez to, że zimna woda zmniejsza również insulinooporność.
To również zmniejsza napady głodu, ale co nawet ważniejsze, redukuje ryzyko wystąpienia cukrzycy. [5] [6] [7]

Wisienką na torcie jest tak, że zimno stymuluje produkcję ciał ketonowych.
Oznacza to, że morsowanie i dieta ketogeniczna działają w synergii do siebie.

Więcej o diecie ketogenicznej tutaj:
Dieta Ketogeniczna – Idealna Dieta Dla Pracujących Umysłowo?

Poprawa odporności

Regularna ekspozycja na niskie temperatury poprawia funkcjonowanie układu immunologicznego.
Oznacza to, że trudniej będzie Ci zachorować na przeziębienie lub grypę. [8]

Spadek odczuwania zimna

Pokaż swojemu wątłemu ciału co naprawdę oznacza niska temperatura, a przestanie narzekać na 18 stopni w mieszkaniu.
Tak jest, jeśli do tej pory było Ci ciągle zimno, odkręcasz na maksa kaloryfery i ubierasz się jak Eskimos to morsowanie może to zmienić.
Oszczędności na ogrzewaniu i ubraniach!

Morsowanie serca dziewczyn
Widząc taki znak można zarówno cieszyć się jak i jednak trochę zasmucić.

Charakter twardy jak lód

Prawdą jest, że im częściej wychodzisz poza swoją strefę komfortu, tym łatwiej przychodzi Ci to w przyszłości.
Zmuszenie się do wejścia do lodowatej wody wymaga olbrzymiej siły woli.
Tej samej, która potem przydaje się podczas ważnej rozmowy, trzymania się diety czy posprzątania w domu.
Po 20 min morsowania będziesz marzył o tym, aby móc poodkurzać i wyrzucić śmieci.

Wzrost motywacji

Podwojenie motywacji ma swoje naukowe potwierdzenie.
Przebywanie w zimnej wodzie powoduje wzrost ilości dopaminy.
Neuroprzekaźnika, który reguluje nasze zaangażowanie i chęć do podejmowania nowych wyzwań.
Tak się składa, że jego ilość może wzrosnąć dwukrotnie podczas lodowej kąpieli.

Inne

Przeciwwskazania

Jeśli cierpisz na którąś dolegliwość z poniższej listy, to zanim zdecydujesz się na morsowanie, skonsultuj się z lekarzem.

  • Choroby układu krążenia, np. miażdżyca
  • Żylaki
  • Padaczka
  • Nadciśnienie tętnicze
  • Bardzo niski poziom tkanki tłuszczowej
Morsowanie zalety widok
W takim miejscu… Morsowałbym!

Jak zacząć morsować?

Według niektórych ekspozycję na zimno dobrze wprowadzać stopniowo.
Możesz zacząć od zimnych pryszniców, czy wystawiania się na zimne powietrze (np. na balkonie).
Nie jest to jednak konieczne.

Gdy decydujesz się na pierwsze, prawdziwe morsowanie lepiej zacząć, gdy woda nie jest jeszcze lodowata.
Wystarczy, że będzie ona miała 15 stopni Celsjusza i już możesz odczuć zalety.
Sezon zaczyna się w okolicy października i listopada.

Najlepsze efekty osiągniesz jednak w momencie, gdy woda będzie miała blisko 0 stopni Celsjusza.

Sesje morsowania zaczynaj od zanurzenia się najpierw po kolana, potem do pasa i dopiero w kolejnych podejściach, aż do pachy lub szyję.

Początkowo wytrzymasz pewnie kilka minut, jednak z czasem możliwe, że uda Ci się dojść nawet do 20 minut.

Po wyjściu z wody zmień ubranie na suche, wytrzyj się i idź w jakieś miejsce, gdzie będziesz mógł się rozgrzać.
To przewianie po morsowaniu jest przyczyną ewentualnego przeziębienia.

[1] https://diabetes.diabetesjournals.org/content/diabetes/64/7/2346.full.pdf
[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14715917
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3726172/
[4] Kurs Online (Michał Undra i Kamil Lelonek):
Szkoła Optymalizacji Pracy Mózgu – akademia.pl
[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19303978
[6] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12436346
[7] https://physoc.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1113/jphysiol.2003.050369
[8] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8925815
[9] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19261992
[10] https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0110774
[11] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24019937/
[12] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21175943/
[13] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21735896/
[14] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1123529/
[15] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1682455/
[16] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17082459/
[17] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3781860/
[18] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1697736/
https://www.wimhofmethod.com/
https://www.youtube.com/watch?v=zSSFk4QXqg8

Od lat pasjonuję się zdrowiem i produktywnością. Teraz nazywają to biohacking, więc dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem z ludźmi, którzy tak jak ja chcą poprawiać wydajność swojego ciała i umysłu.