Suplementacja
Biohacking,  Biohacking Umysłu,  Blog

Suplementacja, Która Naprawdę Działa (Twoje Niedobory + Bonus)

Czy zdarzyło Ci się, że słyszałeś całkowicie sprzeczne zdania na temat suplementacji?
Jedni twierdzą, że suplementacja jest niezbędna w dzisiejszych czasach, a inni, że każda tabletka to zło wcielone.
Na rynku suplementów diety mamy olbrzymi wybór przeróżnych produktów.
Każdy zachwala swój jako najlepszy, a każda substancja opisywana jest jako cudowny środek na każdy problem.
Czy na podstawie badań jesteśmy w stanie, chociaż w przybliżeniu, określić jakie substancje w ogóle warto suplementować, a jakie to wyrzucanie Twoich pieniędzy w błoto?

Suplementacja, która naprawdę działa to ta, która wyrówna istniejące w Tobie niedobory.
Każda osoba może mieć inne deficyty, więc nie ma jedynej, uniwersalnej porady.
Można jednak wytypować kilka substancji, których niedobory występują najczęściej u osób prowadzących zachodni tryb życia.

Najpierw zamieszczam spis 3 mikroskładników, które spośród ponad 20 witamin i minerałów, najczęściej występują w zbyt niskiej ilości u osób, które żyją w rozwiniętych krajach. [1][2]
Wyrównanie ich poziomów, może być kluczowe dla Twojej produktywności oraz zdrowia.

Następnie zamieszczam 3 grupy suplementów, których działanie na ludzki organizm jest niepodważalne.

Top 3 mikroelementy, których prawdopodobnie Ci brakuje

1. Witamina D

Jest to najczęściej występujący deficyt wśród ludzi żyjących w rozwiniętych krajach.
Jej suplementacja jest warta uwagi ze względu na fakt, że większość osób w naszym klimacie ma niedobór tej witaminy, a dodatkowo bardzo trudno ją przedawkować.
Jej niedobór obniża samopoczucie i motywację.
Warto wybierać preparat, który w składzie ma od razu witaminę K2. [3]

2. Magnez

Wśród mikroelementów jest drugim najczęściej występującym deficytem w rozwiniętych krajach.
Jeśli nie pijesz wysokozmineralizowanej wody, z dużą zawartością Mg+ istnieje duże prawdopodobieństwo, że masz niedobór magnezu.
Pamiętaj, że istnieje wiele form, w jakich występuje magnez, a każda z nich może mieć delikatnie odmienne działanie. [4]

3. Omega 3

Udowodniono ich bardzo pozytywny wpływ na wiele obszarów zdrowia, a codzienna dieta rzadko kiedy dostarcza nam wymaganą ilość.
Jeśli nie spożywasz dużo ryb i owoców morza, przygotowanych w sposób, który nie niszczy zdrowych kwasów tłuszczowych to prawdopodobnie masz jej niedobór.
Suplementacja może poprawić sprawność mózgu oraz wydłużyć życie.
Zwracaj uwagę na zawartość EPA i DHA w suplemencie, ponieważ to właśnie o te kwasy tłuszczowe w suplementacji chodzi.
Wymienione kwasy tłuszczowe stanowią sporą część suchej masy mózgu, więc nie chcemy mieć ich niedoboru.
Najlepiej stosować ją w formie oleju rybiego lub oleju z kryla. [5]

Suplementacja top 3
Mój codzienny zestaw

Dodatkowa suplementacja, która rzeczywiście działa

1. Adaptogeny

Jest to zbiór substancji pochodzenia roślinnego oraz grzybowego, które wykazują pozytywny wpływ na zdrowie, zwiększając Twoją odporność na radzenie sobie ze stresem, przy praktycznym braku negatywnych efektów ubocznych.
Na rynku dostępnych jest bardzo dużo różnych preparatów.
Każdy z nich może działać na Ciebie inaczej niż na pozostałe osoby.
Ważne, aby znaleźć te, które działają na nas pozytywnie.
Zwracaj uwagę, aby były one standaryzowane na ilość substancji czynnej. [6]

2. Kreatyna

Jeden z najlepiej przebadanych suplementów diety na świecie.
Zwiększa siłę i wytrzymałość mięśni, ułatwia procesy metyzacji i bardzo możliwe, że wpływa również korzystnie na działanie mózgu.
Oprócz sporadycznych problemów żołądkowych nie ma udowodnionych efektów ubocznych.
Należy pamiętać, że jej działanie wiąże się ze zwiększeniem ilości wody w organizmie.
Jej suplementacja jest też wyjątkowo tania. [7]

3. Stymulanty i nootropy

Stymulanty, które krótkotrwale podnoszą ilość energii i motywacji mogą być pomocne przy podczas okresów intensywnego wysiłku umysłowego oraz fizycznego.
Leki nootropowe zaś podnoszą funkcje kognitywne oraz działają ochronnie na mózg.
Więcej o nootropach znajdziesz tutaj: Nootropy – „Tabletki Na Inteligencję”?

Suplementacja tabletki
W sumie, taką porcją tabletek to można się najeść.

Uwagi

Zanim zdecydujemy się na suplementację, warto sprawdzić, czy jest ona w ogóle potrzebna i czy rzeczywiście borykamy się z niedoborem, któregoś składnika.
W tym celu najlepiej wykonać odpowiednie badania w laboratorium, a następnie uzupełnić to, czego na prawdę nam brakuje.

Możesz mieć niedobory wielu innych substancji, których nie wypisałem powyżej.
Powodem tego mogą być różne choroby oraz źle dobrana dieta.

Każda jednostka chorobowa może spowodować, że będzie wymagana inna suplementacja.
Np. często spotykane zaburzenia metyzacji, całkowicie zmieniają ilości i formy suplementów  z grupy witamin B, których potrzebujesz.
Co gorsza, te popularne na rynku formy będą dla takich osób szkodliwe.

Różne diety mogą być obfite w niektóre substancje oraz mieć deficyty innych.
Np. witamina B12 oraz żelazo mogą być wymagane przy dietach wegetariańskich oraz wegańskich.

[1] https://examine.com/insiders/3-supplements-that-absolutely-work/
[2] https://examine.com/nutrition/what-are-the-basic-supplements-to-take-to-be-healthy/
[3] https://examine.com/supplements/vitamin-d/
[4] https://examine.com/supplements/magnesium/
[5] https://examine.com/supplements/fish-oil/
[6] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3991026/
[7] https://examine.com/supplements/creatine/

Od lat pasjonuję się zdrowiem i produktywnością. Teraz nazywają to biohacking, więc dzielę się swoją wiedzą i doświadczeniem z ludźmi, którzy tak jak ja chcą poprawiać wydajność swojego ciała i umysłu.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *